סגנונות למידה

SIGNONOT LEMIDA

זהו החגים מאחורינו…לקראת החזרה לשיגרה רונית עובדיה, מאמנת אישית לבני נוער וצעירים החליטה לשתף אותנו בנושא חשוב מאד לדעתי ולעסוק  בסגנונות למידה:
אנחנו בני אדם, יצורים נהנתנים שאוהבים לעשות מה שכיף לנו. אז איך קורה שכל כך הרבה פעמים מגיעים אלי לקליניקה נערים ונערות, צעירים וצעירות מתוסכלים, מבואסים, שפשוט לא אוהבים את הלימודים או לחלופין בטוחים שבמקצועות מסוימים הם פשוט "גרועים", "לא מוכשרים", "לא מצליחים" ואילו באחרים הם מצטיינים?
ובכלל, אינסוף שיחות בין מבוגרים בקליניקה ובחיים בכלל מניבות בדרך כלל גם שיחות על כשלונות מהדהדים. "מעולם לא הצטיינתי במתימטיקה" (גם אני….) "כתבתי גרוע" "לא יודעת לצייר כלום. בקושי לשרבט סמיילי"  😀

הסיפור של דנה (שם בדוי) נוגע לנושא הזה. היא הייתה תלמידה  לא טובה במתימטיקה. תמיד הוצבה בבית ספרה בהקבצות התחתונות. בשאר המקצועות דווקא הייתה תלמידה טובה ואף מצטיינת. כשהגיעה לתיכון והחלה בלימודי מדעים אהבה מאוד את המקצועות הקשורים-ביולוגיה, פיסיקה. אבל לימודי כימיה כבר היו משהוא אחר.
כאן, נתקלה שוב בנוסחאות ומספרים ופוביית המתמטיקה הזדחלה חיש מהר גם לכאן. השדונים עשו את העבודה ביעילות רבה. מהר מאוד הרימה ידיים ונכשלה סדרתית בכל המבחנים. גם המורה הרימה ידיים ודנה כתלמידה מן השורה שמחה על "השיעור החופשי" לו זכתה.

אלא שכיתה י"א הגיעה ודנה התבקשה לשוב ללימודי כימיה של כיתה י' אם ברצונה להמשיך במדעים. הפעם הגיע מורה חדש. המורה החדש לא ויתר לדנה  על "הרמת הידיים"/הפרעות/אי הכנת שיעורים ומהר מאוד קרא לה לסדר. הוא ציין לפניה שהוא לא מוכן לוותר לתלמידה מוכשרת כל כך. עוד הוא ציין כי הוא מוכן לסייע לה באופן פרטני בבית הספר בתנאי שתעמוד בתנאים של הקשבה והכנת כל המטלות הנדרשות בכיתה ובבית. וזה עבד… להפתעתה של דנה.

"הייתי חייבת להקשיב. היו לי שיעורים פרטניים מהמורה שהיה מוכן להשקיע בי אחד על אחד"…המורה הזה הציל אותי כיוון שהוא זיהה את הכישרון שלי ולא הסכים לוותר לי. הוא זיהה שאני לא מצליחה בשיעור פרונטלי רגיל וזקוקה לאחד על אחד. ומה שקרה בהמשך זה שגם ממוצע הציונים שלי עלה והביטחון העצמי בהמשך לכך. הוא לימד אותי לא לוותר. לולא הוא כל החיים הייתי בטוחה שלא אוכל להצליח בכימיה ובכלל  מעבר לכימיה זה לקח חשוב לחיים מבחינתי."
מה שקרה לדנה וללימודי המתמטיקה/כימיה קשור לסגנון למידה.

רבות נכתב על הנושא הזה וישנם כלים שונים לאבחון סגנונות למידה. מה שברור לכל החוקרים בנושא ( קולב,פלמינג) כי קיימים סגנונות למידה שונים ולכל אחד סגנון המיטיב עימו ובא לידי ביטוי בכשרון שלו. אם הנטייה שלי לסגנון חזותי, המחשבות שלי עלולות לנדוד  לאורך ההרצאה עד שהמרצה יתחיל להמחיש את הנושא על הלוח. או למשל מקצוע ההיסטוריה, שהיה למישהי קרובה לי במיוחד נטל גדול, עד שהגיעה מורה שעזרה לה "לראות" את העבר באמצעים ממחישים חזותיים שונים ותנועתיים. יש תלמידים שיאמרו על מורה מסוים/מרצה שהוא מדבר יותר מדי כיוון שהם זקוקים לסגנון החזותי. לפעמים יש מי שנמנע מהחקר והקונקרטיזציה במעבדה כיוון שיש לו צורך בקריאה או כתיבה על מנת ללמוד.
חווית הלימוד תמיד תהיה יותר טובה כשהיא תפעיל את הסגנון המתאים לנו.

אני ממליצה לכם להקדיש מקום לבדיקה מהו הסגנון שלכם או של ילדיכם? איפה ואיך אתם מרגישים שהחומר נלמד בקלות, כמעט בטבעיות, ולהתמקד בלמידה בסגנון בו אתם מצטיינים. זה נכון לכולנו – מבוגרים , הורים, צעירים וילדים. כהורים כמובן במיוחד לילדים צעירים ונוער תעזרו לילדיכם מאוד אם תנסו לבדוק איתם ביחד איפה זה טבעי וקל להם ועל הבסיס הזה לכוון אותם לדרכי למידה יעילים.

האם זהו הסגנון החזותי?( תרשימים טבלאות וכדומה)
הסגנון השמיעתי? ( הרצאות, הקלטות)
קריאה/כתיבה ( ספרים, אינטרנט, מצגות)
סגנון תנועתי (דרך חוויות אישיות וקונקרטיות).
הבנה זו משפיעה ותשפיע על כל יתר התחומים אותם תרצו ללמוד ולשלב בחייכם.

ולסיום, יש מביניכם שיאמרו , יופי של הצעה אבל בית הספר מאפשר רק סגנון מסוים לילדים שלנו וזוהי איננה תוכנית כבקשתך, אומר שאכן צדק בדבריכם אך היות שלא כל הרצוי מצוי אנחנו כמבוגרים שווה שנעשה מה שניתן על מנת לסייע לצעירים שלנו באיתור היכולות והכישורים ולפחות במה שבידינו נסייע ככל שניתן.

רונית עובדיה
מאמנת ומקשיבה לרחשי הלב
לבני נוער וצעירים בתחילת הדרך….
054-9000113
לדף הפייסבוק של רונית 
 ronit@ronit-ov.co.il

                                           
                                          
                           
                                           

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים